My story on sales and marketing/ У меня есть, что сказать о маркетинге и продажах

Standard

Well, it took me a while, as much as 13 years, to get here – preparing my first ever sales pitch for tomorrow’s interview. It is when I remember my friend Grete and me at a small town’s, Kuressaare market, selling our home-grown potatoes. No need to say, that it was a lot of fun. But little did I know about my future path, so related to this experience.

Готовлюсь к завтрашнему интервью на тему продаж. Пишу, и вспоминаю, как 13 лет назад мы с подругой Грете продавали на рынке Курессааре картошку местным жителям. Нам было очень весело и интересно. Тогда я еще не предполагала, как этот необычный опыт будет звучать эхом в моей судьбе.

When offered my first job in UNICEF in 2008, I thought, I’d never work for a business, only for “good cause”. And, you know, business is all about high prices, dirty advertising tricks and little value in the end of the day. Then, half a year into my UNICEF job, I went to do my Masters in Communication Management. I kept on telling, how it differed from the “bad” marketing.

And then, in 2010 I got a job as a Russian On-line Marketing specialist. To be able to write about products and services without false guilt, I had to rethink and change my attitude, become really passionate about them.

Now, 13 years from where I started, I believe that perception of marketing and sales is widely corrupted. Generally, it is perceived in terms of lying, taking hold of other’s money with dirty techniques and betraying trust.

I am glad to state, that this is changing (just read “Marketing is dead” by Bill Lee in HBR). Marketing is becoming more human, genuine, there is more non-formal information available for customers and partners. It is definitely more challenging, but it also allows every marketing and sales specialist to go guerilla or to openly challenge the status quo in the battle for more truthful description and perception of the product.

И вот, в 2008 году, я получила работу в ЮНИСЕФ. Тогда же я строго решила, что буду работать только на “хорошие” организации. То есть НЕ-бизнес, потому что он плохой и прибирает к рукам наши денежки. Затем я пошла в магистратуру на управление коммуникацией, и все время подчеркивала, что изучаю совсем не тот самый “плохой” маркетинг, а нечто социальное и “для людей”.

Перелом произошел в 2010 году, когда я пришла на работу в фирму в качестве специалиста по русскому онлайн-маркетингу. И тут-то надо было переосмыслить все решенное ранее, чтобы не покидать каждый день рабочее место с чувством вины. Я думаю, что мой ход мыслей за эти годы знаком многим. К счастью, маркетинг меняется, и становится более человечным, неформальным, с морем свободно доступной информации. Конечно, он становится и сложнее, но в то же время появляется возможность по-партизанить, или открыто заявить о себе, бороться за внимание и наиболее правдивое описание и восприятие своего продукта или услуги.

5 responses »

  1. А я считаю что нет ничего плохого в желании научиться управлять желаниями толпы потребителей. И интересно и эго тешиться, что там греха таить🙂 Я к сожалению просто не имею таланта в этой области

    • Очень интересно, правда. И в общении с детьми этот навык на пользу, кстати. Мне вот светит талант развивать, так что буду делиться впечатлениями.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s